Το Fiat Panda είναι ένα από τα πλέον επιτυχημένα μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου. Εκτός από τις πρωτιές σε επίπεδο εκδόσεων παραγωγής, η Fiat βασίστηκε στο Panda για να δημιουργήσει και μερικές από τα πιο ιδιαίτερες τετράτροχες κατασκευές.
Με την παρουσίαση του Panda το 1980, η Fiat, δημιουργούσε για ακόμα μια φορά στην ιστορία της ένα επαναστατικό αυτοκίνητο πόλης. Ο έξυπνος σχεδιασμός, η πρακτικότητα, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας μια σειράς παραλλαγών οδήγησαν σε μια εκπληκτική εμπορική επιτυχία, αλλά και την κατάκτηση εκατοντάδων βραβεύσεων, συμπεριλαμβανομένου και του τίτλου Car of The Year που κατέκτησε η 2η γενιά το 2004.
«Το Panda είναι όπως ένα παντελόνι jean. Απλό, πρακτικό, χωρίς τίποτα το περιττό. Το σχεδίασα, όπως ένα στρατιωτικό όχημα, για την ακρίβεια ένα ελικόπτερο που είναι ελαφρύ, και βελτιστοποιημένο για ένα συγκεκριμένο σκοπό.»
Giorgetto Giugiaro, σχεδιαστής του Fiat Panda 1ης γενιάς
Το Panda παράλληλα αποδείχθηκε η ιδανική βάση και για την εφαρμογή πρωτοποριακών ιδεών. Για πρώτη φορά το 1983, απέκτησε αυτοκίνητο πόλης έκδοση με κίνηση στους 4 τροχούς, αλλά και για πρώτη φορά αυτοκίνητο πόλης απέκτησε έκδοση που χρησιμοποιούσε για την κίνηση της φυσικό αέριο – CNG (2007).
Ακόμα και στην έρημο βρέθηκε το θρυλικό μοντέλο της Fiat. Το 2007 οι Bruno Saby και Miki Biasion οδήγησαν στο φημισμένο για τη δυσκολία του Ράλι Dakar τα βασισμένα στο Panda Cross αγωνιστικά PanDaKar. Τα αυτοκίνητα ήταν εφοδιασμένα με ρεζερβουάρ καυσίμου 160 λίτρων, τρεις ρεζέρβες και δοχείο πόσιμου νερού 10 λίτρων, αλλά κάτω από το καπό βρισκόταν ο γνωστός κινητήρας πετρελαίου 1.3MTJ με απόδοση 105 ίππους.
10. Panda Monster (2012)
Το όνομα δεν θα μπορούσε να περιγράψει καλύτερα, το αυτοκίνητο που αναμφισβήτητα θα διατηρήσει για πάντα τον τίτλο του ψηλότερου Panda. Βασισμένο στο πλαίσιο του Jeep Wrangler CJ7, το «τερατώδες» Panda πατούσε σε τροχούς διαμέτρου 1,5μέτρων και πλάτους 50 εκατοστών, ενώ το συνολικό του ύψος ξεπερνούσα τα 3,9 μέτρα.
Με την παρουσίαση του Panda το 1980, η Fiat, δημιουργούσε για ακόμα μια φορά στην ιστορία της ένα επαναστατικό αυτοκίνητο πόλης. Ο έξυπνος σχεδιασμός, η πρακτικότητα, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας μια σειράς παραλλαγών οδήγησαν σε μια εκπληκτική εμπορική επιτυχία, αλλά και την κατάκτηση εκατοντάδων βραβεύσεων, συμπεριλαμβανομένου και του τίτλου Car of The Year που κατέκτησε η 2η γενιά το 2004.
«Το Panda είναι όπως ένα παντελόνι jean. Απλό, πρακτικό, χωρίς τίποτα το περιττό. Το σχεδίασα, όπως ένα στρατιωτικό όχημα, για την ακρίβεια ένα ελικόπτερο που είναι ελαφρύ, και βελτιστοποιημένο για ένα συγκεκριμένο σκοπό.»
Giorgetto Giugiaro, σχεδιαστής του Fiat Panda 1ης γενιάς
Το Panda παράλληλα αποδείχθηκε η ιδανική βάση και για την εφαρμογή πρωτοποριακών ιδεών. Για πρώτη φορά το 1983, απέκτησε αυτοκίνητο πόλης έκδοση με κίνηση στους 4 τροχούς, αλλά και για πρώτη φορά αυτοκίνητο πόλης απέκτησε έκδοση που χρησιμοποιούσε για την κίνηση της φυσικό αέριο – CNG (2007).
Σήμερα, 40 χρόνια μετά την εμφάνιση του ονόματος Panda, η 3η γενιά του μοντέλου συνεχίζει την επιτυχημένη παράδοση με τις εκδόσεις CNG και Hybrid, ενώ οι συνολικές πωλήσεις έχουν ξεπεράσει τα 8 εκατομμύρια αυτοκίνητα! Παράλληλα όμως με την εμπορική επιτυχία, το όνομα Panda αποτέλεσε την ιδανική βάση για μερικές από τις πιο ξεχωριστές, πρωτοποριακές ή ακόμα και περίεργες κατασκευές, όπως είναι οι παρακάτω, οι οποίες και αυτές με τον τρόπο τους συνέβαλαν στη δημιουργία του θρύλου που απολαμβάνει το μοντέλο.
1. Panda 4x4 Amphibious (1986)
Το Panda 4x4 μέχρι και σήμερα θεωρείται ως ένα από τα πλέον ικανά οχήματα για εκτός δρόμου διαδρομές. Το 1986 η Fiat πήγε ένα βήμα παραπέρα δημιουργώντας μιας αμφίβια έκδοση. Πιστή στην λογική της απλότητας, οι μηχανικοί κατασκεύασαν μια ειδική βάση στο πίσω μέρος για την τοποθέτηση εξωλέμβιας μηχανής φροντίζοντας παράλληλα για την στεγανότητα του υπόλοιπου αμαξώματος.
2. Panda Elettra (1990)
Το Fiat Panda, κυρίως λόγω του χαμηλού βάρους και των συμπαγών διαστάσεων, ήταν πάντα συνώνυμο και της φιλικότητας προς το περιβάλλον. Το 1990 παρουσιάστηκε η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του μοντέλου το οποίο ήταν διαθέσιμο προς πώληση. Η συνολική ισχύς του διθέσιου Panda Elettra ήταν 18 ίπποι, η τελική ταχύτητα 80χλμ./ώρα, ενώ η αυτονομία άγγιζε τα 70χλμ.
3. Panda Destriero (1992)
Παραδόξως το όνομα αυτού του ιδιαίτερου Panda προέρχεται από ένα μέσο μεταφοράς με κινητήρα απόδοσης 60.000 ίππων! Τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri δημιούργησαν το super-yacht Destrieto με σκοπό το σκάφος να κάνει ρεκόρ διάπλου του Ατλαντικού Ωκεανού, και η Fiat δημιούργησε ένα ξεχωριστό Panda με έμπνευση από τα beach cars της δεκαετίας του 60.
4. Panda Himalaya (2005)
To Panda είναι ένα όνομα που έφτασε πολύ ψηλά. Για την ακρίβεια τα 5.200 μέτρα, όταν ένα τετρακίνητο Panda 2ης γενιάς έφτασε το 2005 σε ένα από τα ψηλότερα σημεία της οροσειράς των Ιμαλάϊων. Το αυτοκίνητο που πραγματοποίησε το ρεκόρ δεν είχε κάποια ουσιαστική μετατροπή σε σχέση με ένα κανονικό αυτοκίνητο παραγωγής και απέδειξε όχι μόνο την ικανότητα του συστήματος τετρακίνησης, αλλά και του κινητήρα να αποδίδει σε ιδιαίτερα χαμηλή ατμοσφαιρική πίεση.
5. Panda Rally (2005)
Με τη 2η γενιά του Panda, η Fiat δεν άφησε παραπονεμένους ούτε τους λάτρεις της ταχύτητας. Ποιος θα περίμενε ένα Panda ικανό για ράλι; To Panda Rally με απόδοση έως 157 ίππους, σειριακό κιβώτιο και αυξημένα μετατρόχια κατά 6 εκατοστά εντυπωσίαζε με την εμφάνιση, αλλά και τις επιδόσεις του. Η δημιουργία τοπικών πρωταθλημάτων με τη συμμετοχή του Panda Rally έδωσε την ευκαιρία σε νέους οδηγούς να αναδείξουν το ταλέντο τους.
6. Panda Terramare 4 (2006)
Ακόμα ένα αμφίβιο Panda, βασισμένο πάλι στο πλαίσιο της έκδοσης 4x4, αυτή τη φορά όμως εφοδιασμένο με μια λαστιχένια «ζώνη» με αέρα γύρω από το αμάξωμα και ένα κινητήρας waterjet που επέτρεψαν σε αυτό το «αδιάβροχο» Panda να διασχίσει το κανάλι της Μάγχης σε μόλις 6 ώρες.
7. Panda Jolly (2006)
Σχεδιασμένο για τους δρόμους γύρω από το ειδυλλιακό Capri, το Jolly μέσα στην απλότητα του ενέπνεε φινέτσα και πολυτέλεια χάρη στα υψηλής ποιότητας υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, πολλά εκ των οποίων προέρχονταν από σκάφη αναψυχής.
8. Panda Hydrogen (2006)
Πρωτοπόρο στην τετρακίνηση και στη χρήση φυσικού αερίου, το Panda έφερε και τις ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Το πρωτότυπο Panda Hydrogen μέσω αυτής της τεχνολογίας προσέφερε κίνηση με μηδενικούς ρύπους, ενώ το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εφαρμογή δεν απαιτούσε μπαταρίες, το βάρος και ο διαθέσιμος χώρος παρέμενε αναλλοίωτος σε σχέση με τη συμβατική έκδοση.
Το Panda 4x4 μέχρι και σήμερα θεωρείται ως ένα από τα πλέον ικανά οχήματα για εκτός δρόμου διαδρομές. Το 1986 η Fiat πήγε ένα βήμα παραπέρα δημιουργώντας μιας αμφίβια έκδοση. Πιστή στην λογική της απλότητας, οι μηχανικοί κατασκεύασαν μια ειδική βάση στο πίσω μέρος για την τοποθέτηση εξωλέμβιας μηχανής φροντίζοντας παράλληλα για την στεγανότητα του υπόλοιπου αμαξώματος.
2. Panda Elettra (1990)
Το Fiat Panda, κυρίως λόγω του χαμηλού βάρους και των συμπαγών διαστάσεων, ήταν πάντα συνώνυμο και της φιλικότητας προς το περιβάλλον. Το 1990 παρουσιάστηκε η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του μοντέλου το οποίο ήταν διαθέσιμο προς πώληση. Η συνολική ισχύς του διθέσιου Panda Elettra ήταν 18 ίπποι, η τελική ταχύτητα 80χλμ./ώρα, ενώ η αυτονομία άγγιζε τα 70χλμ.
3. Panda Destriero (1992)
Παραδόξως το όνομα αυτού του ιδιαίτερου Panda προέρχεται από ένα μέσο μεταφοράς με κινητήρα απόδοσης 60.000 ίππων! Τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri δημιούργησαν το super-yacht Destrieto με σκοπό το σκάφος να κάνει ρεκόρ διάπλου του Ατλαντικού Ωκεανού, και η Fiat δημιούργησε ένα ξεχωριστό Panda με έμπνευση από τα beach cars της δεκαετίας του 60.
4. Panda Himalaya (2005)
To Panda είναι ένα όνομα που έφτασε πολύ ψηλά. Για την ακρίβεια τα 5.200 μέτρα, όταν ένα τετρακίνητο Panda 2ης γενιάς έφτασε το 2005 σε ένα από τα ψηλότερα σημεία της οροσειράς των Ιμαλάϊων. Το αυτοκίνητο που πραγματοποίησε το ρεκόρ δεν είχε κάποια ουσιαστική μετατροπή σε σχέση με ένα κανονικό αυτοκίνητο παραγωγής και απέδειξε όχι μόνο την ικανότητα του συστήματος τετρακίνησης, αλλά και του κινητήρα να αποδίδει σε ιδιαίτερα χαμηλή ατμοσφαιρική πίεση.
5. Panda Rally (2005)
Με τη 2η γενιά του Panda, η Fiat δεν άφησε παραπονεμένους ούτε τους λάτρεις της ταχύτητας. Ποιος θα περίμενε ένα Panda ικανό για ράλι; To Panda Rally με απόδοση έως 157 ίππους, σειριακό κιβώτιο και αυξημένα μετατρόχια κατά 6 εκατοστά εντυπωσίαζε με την εμφάνιση, αλλά και τις επιδόσεις του. Η δημιουργία τοπικών πρωταθλημάτων με τη συμμετοχή του Panda Rally έδωσε την ευκαιρία σε νέους οδηγούς να αναδείξουν το ταλέντο τους.
6. Panda Terramare 4 (2006)
Ακόμα ένα αμφίβιο Panda, βασισμένο πάλι στο πλαίσιο της έκδοσης 4x4, αυτή τη φορά όμως εφοδιασμένο με μια λαστιχένια «ζώνη» με αέρα γύρω από το αμάξωμα και ένα κινητήρας waterjet που επέτρεψαν σε αυτό το «αδιάβροχο» Panda να διασχίσει το κανάλι της Μάγχης σε μόλις 6 ώρες.
7. Panda Jolly (2006)
Σχεδιασμένο για τους δρόμους γύρω από το ειδυλλιακό Capri, το Jolly μέσα στην απλότητα του ενέπνεε φινέτσα και πολυτέλεια χάρη στα υψηλής ποιότητας υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, πολλά εκ των οποίων προέρχονταν από σκάφη αναψυχής.
8. Panda Hydrogen (2006)
Πρωτοπόρο στην τετρακίνηση και στη χρήση φυσικού αερίου, το Panda έφερε και τις ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Το πρωτότυπο Panda Hydrogen μέσω αυτής της τεχνολογίας προσέφερε κίνηση με μηδενικούς ρύπους, ενώ το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εφαρμογή δεν απαιτούσε μπαταρίες, το βάρος και ο διαθέσιμος χώρος παρέμενε αναλλοίωτος σε σχέση με τη συμβατική έκδοση.
9. PanDaKar (2007)
Ακόμα και στην έρημο βρέθηκε το θρυλικό μοντέλο της Fiat. Το 2007 οι Bruno Saby και Miki Biasion οδήγησαν στο φημισμένο για τη δυσκολία του Ράλι Dakar τα βασισμένα στο Panda Cross αγωνιστικά PanDaKar. Τα αυτοκίνητα ήταν εφοδιασμένα με ρεζερβουάρ καυσίμου 160 λίτρων, τρεις ρεζέρβες και δοχείο πόσιμου νερού 10 λίτρων, αλλά κάτω από το καπό βρισκόταν ο γνωστός κινητήρας πετρελαίου 1.3MTJ με απόδοση 105 ίππους.
10. Panda Monster (2012)
Το όνομα δεν θα μπορούσε να περιγράψει καλύτερα, το αυτοκίνητο που αναμφισβήτητα θα διατηρήσει για πάντα τον τίτλο του ψηλότερου Panda. Βασισμένο στο πλαίσιο του Jeep Wrangler CJ7, το «τερατώδες» Panda πατούσε σε τροχούς διαμέτρου 1,5μέτρων και πλάτους 50 εκατοστών, ενώ το συνολικό του ύψος ξεπερνούσα τα 3,9 μέτρα.